De plannenmakers hebben het in november 2008 weer duidelijk aangegeven. Wat burgers, professoren, het Centraal Bureau voor de Statistiek of onderzoekers ook zeggen: zij blijven vasthouden aan hoge groeicijfers, veel woningbouw en nieuwe wegen. De realiteit van dalende inwonersaantallen, stagnerende woningbouw en voorspellingen van krimp, negeren ze volledig. De regiovisie Groningen-Assen wordt meer en meer een verouderd verschijnsel, dat grote risico’s op aantasting van de leefomgeving en financiële problemen geeft.
Na een eerste start in 1999 zijn in 2004 de provincies Groningen en Drenthe, de gemeenten Groningen en Assen en een aantal kleinere gemeenten, waaronder Noordenveld, begonnen aan ambitieuze plannen. In het gebied rond Groningen en Assen zouden veel woningen, wegen, openbaar vervoer verbindingen, bedrijventerreinen en mooie landschappen komen. Begin 2009 wordt bekeken wat die plannen hebben opgeleverd. De overeenkomst die de gemeenten en provincies hebben gesloten, biedt de mogelijkheid om bij deze zogenaamde evaluatie, uit het samenwerkingsverband van de regiovisie te stappen.
Het uitgangspunt van de regiovisie is mooi: samen de problemen in Groningen en Drenthe aanpakken om het gebied mooi en welvarend te houden.
De uitwerking tot nu toe is belabberd:
- in Meerstad en Hoogezand komen maar geen betaalbare woningen;
- de T-structuur (verticale lijn A28 Groningen-Assen en horizontale lijn A7 Leek/Roden-Hoogezand) voor verkeer en woningbouw is er alleen in theorie; in Hoogezand wil niemand wonen, en het gebied bij Roden is te kwetsbaar om in te bouwen; Roden zit ook te ver van de A7 om zonder verkeersproblemen en zonder aantasting van het milieu te kunnen groeien;
- openbaar vervoer verbetert nauwelijks; er is wel groei, maar geen betere kwaliteit;
- geen aandacht voor negatieve ontwikkelingen in Oost- en Noord Groningen (bijvoorbeeld de Blauwe Stad);
- stagnerende bedrijventerreinen bij Groningen en Assen;
- slechte communicatie met de bevolking, geen democratisch draagvlak;
- veel personeelskosten van het ambtelijk bureau voor de regiovisie en een groot beslag op tijd van eigen personeel en bestuurders van deelnemende gemeenten en provincies;
- Noordenveld betaalt hoge bijdragen en krijgt er tot nu toe alleen kleine bijdragen aan het busstation Roden, het haventje van Roderwolde en een fietspad bij Veenhuizen voor terug;
- de op de regiovisie gebaseerde ontwerp-structuurvisie Leek-Roden levert veel weerstand op.
Noordenveld heeft zo niets aan de regiovisie. De gemeente staat voor de uitdaging om de dalende werkgelegenheid en bevolkingsaantallen in Roden en omgeving op te vangen, door bijvoorbeeld meer toerisme en recreatie. Behoud van de mooie omgeving is daarvoor van cruciaal belang. Daarbij moeten er in verband met vergrijzing meer kleinere, betaalbare, woningen in de buurt van winkels en zorgvoorzieningen komen. Behoud van een kindvriendelijk karakter (bereikbare sportvoorzieningen, scholen, e.d.) moet ervoor zorgen dat jonge gezinnen in Roden en de dorpen eromheen blijven. Bovendien dienen het openbaar vervoer en de fietsverbindingen verbeterd te worden om het autoverkeer te verminderen. De regiovisie en de structuurvisie Leek-Roden met hun beslag op de rust en ruimte aan de randen van Roden en Nietap, hebben Noordenveld wat dat betreft weinig te bieden.
De regiovisie zou zich moeten richten op:
- grotere aantallen nieuwe woningen bij alleen Groningen en Assen;
- opheffen van de T-structuur: die werkt niet;
- voorbereiding op bevolkingskrimp en op zorg voor meer ouderen
- behoud van landschappen
- bevordering van recreatie en toerisme
- bevordering van groene energie
- bevordering van openbaar vervoer.
Op die manier kan de samenwerking in de regio de meerwaarde krijgen die ooit bedoeld was, maar er tot nu toe nooit is uitgekomen