Het rapport werd vandaag openbaar gemaakt. De hoofdconclusie is:

“Wij zien in de besluiten van de raad en het college van B&W, in de onderliggende stukken en de bijbehorende notulen, geen grondslag voor de conclusie dat sprake was van strijd met artikel 28 Gemeentewet (juncto artikel 58 Gemeentewet) en/of artikel 2:4 Awb. Van belangenverstrengeling door de verantwoordelijk wethouder of door raadsleden is, vanwege het enkele feit dat zij lid zijn of waren van ECN, naar onze mening geen sprake (geweest).”

Dit betekent onder andere dat de besluitvorming over de definitieve ‘Verklaring van geen bedenkingen’ voortgezet zou kunnen worden. Voornemen is dit op 8 maart aanstaande te agenderen tijdens de komende besluitvormende vergadering (natuurlijk zoals gebruikelijk onder voorbehoud van goedkeuring bij aanvang door de raad) omdat de oordeelsvormende behandeling reeds heeft plaatsgevonden op 25 januari 2023.

De DUOfractie PvdA/GroenLinks is verheugd over deze conclusie. Reinier Bruil: "Nadat er twijfels waren gerezen over integriteit, hebben we we ons lidmaatschap opgezegd. Nu met dit advies kunnen we weer volop meedoen aan de energietransitie."